MoMA New York: Split 3 i Zadar (UAV)

Namjera je bila da se vjerno prikažu arhitekturalne specifičnosti ovih lokaliteta, krupni kadrovi i šira slika podneblja te stanje danas.

Video prikaz Splita 3, jednog od najvećih i najuspješnijih urbanističkih projekata u Jugoslaviji te zadarske gradske jezgre za veliku izložbu u jednom od najpoznatijih muzeja na svijetu MoMA New York.

Posebno je važan u tom kontekstu Split 3. Na toj lokaciji kombinirane su velike strukture stambenih blokova te se pridavala pažnje pješačkim zonama. Zamišljena je kao mjesto za urbani život koji obuhvaća življenje, rad i odmaranje.

Izgradnjom Splita 3 osiguran je dom za oko 50.000 novih građana. Projekt je dobio brojne pohvale u svijetu zbog savršene integracije javnog i komunalnog prostora u postojeći reljef.

Ovo je prva velika američka izložba koja istražuje arhitektonsko nasljeđe bivše Jugoslavije. Riječ je o radovima koji su privukli pažnju međunarodne javnosti tijekom 45 godina postojanja bivše države. Izloženo je više od 400 crteža, modela, fotografija i filmskih isječaka prikupljenih iz lokalnih arhiva, obiteljskih zbirki i muzeja diljem regije. Neki radovi vodećih arhitekata tog doba nastali u socijalističkoj Jugoslaviji predstavljaju se međunarodnoj javnosti prvi put.

Ovo je jedan od projekata koji je prilikom izvedbe zahtjevao od našeg tima precizne letove u neposrednoj blizini samih objekata.

Izložba Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980. (kustosi Martino Stierli i Vladimir Kulić), MoMA New York

Kritičar The New Yorkera o projektu Split 3: “Većina stambenih zgrada u bivšoj Jugoslaviji bila je rezultat arhitektonskih natječaja, što je još jedan od razloga zašto je konačni rezultat toliko drugačiji. Umjesto uniformnosti, poticao se individualizam.

Ako je Novi Beograd pratio klasični Le Corbusierov model, noviji se pristup planiranju razvio u Splitu. Moderni dio grada nazvan Split 3 izgrađen je sedamdesetih godina kako bi smjestio pedeset tisuća ljudi.

Gradilo ga je nekoliko arhitekata, no dio koji potpisuje Ivo Radić nalikuje sceni iz Blade Runnera”.

Autori izložbe su Martino Stierli, direktor odjela za dizajn njujorške MoMA-e, i Vladimir Kulić sa Sveučilišta Florida, dok je hrvatski kustos Maroje Mrduljaš.